Konkurs Stadion Roku 2020
- Głosowanie Publiczne
- Głosowanie Jury
Głosowanie publiczne
To już 11. edycja Stadium of the Year, największego i najdłużej trwającego otwartego plebiscytu poświęconego architekturze sportowej. Nasz cel to wybór najlepszego stadionu otwartego w 2020 roku. O północy 7 marca zamknęliśmy platformę do głosowania, oddano 21 821 ważnych głosów - dziękujemy! Glosy spływały z ok. 100 krajów i terytoriów, przede wszystkim z Malezji, USA, Turcji, Gruzji, Izraela, Rumunii i Japonii.
Pełne wyniki:
Regulamin
- Głosowanie: Głosowanie odbywa się od 8 lutego do 7 marca 2020 włącznie, w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej. Głosy są zliczane wyłącznie przez powyższy formularz. Każdy może wziąć udział, ale tylko jeden głos na jedno urządzenie (telefon, komputer, tablet) zostanie zliczony. By głos był ważny, wybierz pięć najlepszych Twoim zdaniem stadionów, przyznając im oceny 5, 4, 3, 2 i 1 gwiazdki. Następnie kliknij „Głosuj”.
- Ograniczenia: Promowanie głosowania na konkretny stadion w Internecie jest mile widziane. Zabronione jest jednak zachęcanie do głosowania poprzez osobne konkursy lub oferowanie korzyści w zamian za głosy. W skrajnych przypadkach może dojść do anulowania głosów pochodzących z konkretnego źródła. Podobnie traktowane będą próby wielokrotnego głosowania indywidualnych Użytkowników. Z tego powodu czasami może dojść do blokady wielu głosów pochodzących z jednego WiFi.
- Proces nominacji: Nominacje były przyjmowane w dniach 25 stycznia – 2 lutego 2020. (nominacje zostały zliczone)
- Kto może nominować: Nominować stadion może każdy odwiedzający Stadiony.net. W przeciwieństwie do wielu innych podmiotów nie wymagamy lubienia nas na facebooku, wysyłania drogich SMSów ani innych bardziej uciążliwych form.
- Warunki nominacji: W konkursie mogą brać udział obiekty o pojemności powyżej 10 000 miejsc. Każdy z nich musiał zostać w pełni otwarty w 2020 roku podczas co najmniej jednego wydarzenia. Zwykle oznacza to wydarzenie całostadionowe, jednak w 2020 pandemia COVID-19 uniemożliwiła organizację imprez w wielu miejscach. Dlatego każda ceremonia otwarcia się liczy, w drodze wyjątku. Pod uwagę brane są obiekty budowane od podstaw lub objęte kompletną przebudową. Wybieramy najlepszy obiekt piłkarski, co oznacza, że zgłosić można każdy stadion, na którym da się rozgrywać mecze piłkarskie. Jeśli przy okazji obiekt ma bieżnię lub tor żużlowy wokół murawy – również może zostać zgłoszony.
Głosowanie Jury
Po raz siódmy równolegle z głosowaniem Internautów swojego faworyta wybiorą eksperci z naszego Jury. Zaprosiliśmy do udziału architektów, którzy mają na koncie wyróżniające się areny piłkarskie z całego świata, oddane do użytku lub zaprojektowane w ostatnich latach. Jurorzy najpierw wybrali 10 finalistów. Te stadiony poddane były ponownemu głosowaniu, a jego efekty przedstawiamy poniżej:
Pełne wyniki:
SoFi Stadium Inglewood / L.A. USA[Punkty w każdej kategorii sumują się do maximum 100%, odpowiednio po 40, 40 i 20% na kategorię] | ||
Pozycja | Zdjęcie | Wynik |
---|---|---|
2 72,0% |
Stade de la Tuilière Lozanna Szwajcaria
|
|
3 69,5% |
Xi'an OSC Stadium Xi'an Chiny
|
|
4 67,5% |
Batumi Stadium Batumi Gruzja
|
|
5 64,5% |
Sultan Ibrahim Stadium Iskandar Puteri Malezja
|
|
6 63,0% |
Education City Stadium Dauha Katar
|
|
7 61,5% |
Kanseki Stadium Tochigi Utsunomiya Japonia
|
|
8 60,0% |
Lynn Family Stadium Louisville USA
|
|
9 57,5% |
Ahmad bin Ali Stadium Al-Rayyan Katar
|
|
10 51,5% |
Inter Miami CF Stadium Fort Lauderdale USA
|
Członkowie Jury
KARSTEN FIEBIGER, FIEBIGER GmbH Architekten+Ingenieure, Kaiserslautern | Karsten jest głównym architektem pracowni F* FIEBIGER GMBH, studiował na Uniwersytecie Technicznym w Darmstadt oraz oraz Politechnice Federalnej w Zurychu. Już w młodych latach był wystawiony na wiele projektów stadionowych dzięki swojemu ojcowi, Folkerowi Fiebiegerowi, a także podczas pracy pod okiem legendarnego Petera Eisenmana.
Karsten zdobył szerokie doświadczenie w projektach stadionowych, pracując nad Fritz-Walter Stadion na Mistrzostwa Świata 2006, Bruchwegstadion w Moguncji, a także nad trwającą obecnie przebudową Stade Saint Symphorien w Metz. Jego portfolio obejmuje również projekty stadionów w ukraińskich miastach Odessa i Makiejewka, a także koncepcję przebudowy stadionu Kubania Krasnodar w Rosji.
BILL MASSEY, SASAKI, Boston | Bill jest jednym z głównych architektów w sportowym dziale globalnej marki Sasaki, w ostatnim czasie odpowiedzialnym za projekt przebudowy Hongkou Stadium, jednego z najsłynniejszych chińskich stadionów piłkarskich. Specjalizuje się w projektach sportowych i rekreacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa wyższego, i obiektów publicznych. Ma za sobą ponad 20 lat doświadczenia w projektowaniu i wdrażaniu szczególnych aren sportowych w USA, Kanadzie, Ameryce Południowej, Środkowej oraz Azji.
Doświadczenie Billa obejmuje zwłaszcza sportowe obiekty uniwersyteckie, tak otwarte stadiony, jak i hale czy przestrzenie rekreacyjne. Dogłębna znajomość społecznych i funkcjonalnych uwarunkowań tych obiektów, także szczególnych wymogów technicznych, zapewnia optymalne wyniki tak dla sportowców, operatorów, jak i widzów. Bill zgromadził długą listę realizacji i silnych relacji z klientammi.
Bill bronił licencjat na Uniwersytecie Vanderbilta, a magistrem w dziedzinie architektury został na Virginia Tech. Jest aktywnym członkiem Amerykańskiego Instytutu Architektów, NIRSA oraz Society for College and University Planning, często omawiając obecne trendy w lekkoatletyce, rekreacji i zrównoważonym rozwoju.
MASSIMO ROJ, PROGETTO CMR, Mediolan | Massimo Roj ukończył architekturę i urbanistykę na Politechnice w Mediolanie w 1986 roku. Od 1987 jest zarejestrowanym architektem. W 1994 założył Progetto CMR w Mediolanie, dziś czołową włoską firmę projektową, w której piastuje stanowisko partnera zarządzającego i globalnego CEO, zarządzając międzynarodowymi projektami na polach architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego oraz architektury wnętrz. Od 2011 Progetto CMR jest notowane wśród 100 najlepszych biur projektowych na świecie.
Poza prowadzeniem firmy, jest także wykładowcą kilku uniwersytetów na świecie, a w ostatnich latach został również wybrany na prestiżowe stanowisko ambasadora włoskiego designu. O ile jego rozległe doświadczenie obejmuje projekty miast, wieżowców, szpitali, centrów badawczych i wielu innych, my skupiamy się na stadionach. Najnowsze z projektów Roja obejmują rodzący się nowy stadion Interu i Milanu obok San Siro, a także czekający na rozpoczęcie budowy stadion Cagliari Calcio.
NIKOS SIAPKARAS, A&S ARCHITECTS, Ateny | Nikos urodził się w Atenach w 1975 roku. Architekturę studiował na Politechnice Narodowej, również w greckiej stolicy. Tu obronił pracę magisterską w 2001, a tytuł magistra inżyniera w architekturze i projektowaniu przestrzennym otrzymał w 2004. Jest jednym z dwóch głównych architektów A&S Architects, pracowni współzałożonej przez niego w 2004.
Podejmując się rozmaitych, wymagających projektów, Nikos zbudował potężne portfolio dostarczonych budynków, wiele z nich bardzo wyspecjalizowanych. Na liście są banki, serwerownie, terminale lotnicze, parki rozrywki, szpitale i wiele innych. Jego praca na polu stadionowym skupia się w Grecji, gdzie stworzył najlepsze projekty powstałe w tym kraju w ostatnich dwóch dekadach. To oczekujące na budowę Votanikos Arena dla Panathinaikosu, a także będący w fazie planowania stadion Toumba dla PAOK-u Saloniki. A&S Architects stworzyli również czekającą na budowę wizję stadionu PAS Giannina FC. Do tego firma była zaangażowana w edukacyjne otoczenie Education City Stadium w katarskiej Dausze.
Regulamin pracy Jury
- Głosowanie Jury przebiega niezależnie od głosowania publicznego, a wyłoniony zwycięzca otrzyma równorzędny tytuł Stadionu Roku 2020.
- Jurorami są architekci z całego świata z doświadczeniem w projektowaniu stadionów piłkarskich. Co roku zapraszamy nowe osoby, których realizacje stadionowe budzą nasze uznanie.
- Głosowanie Jury przebiega w dwóch etapach. Najpierw po ogólnej ocenie wyłoniona zostanie lista finalistów. Później znajdujące się na niej obiekty zostaną ocenione w trzech kategoriach: wartość architektoniczna, funkcjonalność oraz innowacyjność.
- Stadiony są oceniane na podstawie najlepszych dostępnych materiałów audiowizualnych i tekstowych. W kryteriach nie uwzględniono elementów niemożliwych do zweryfikowania na tak wczesnym etapie funkcjonowania obiektu (zwłaszcza ekonomicznych).
- Ogłoszenie wyniku głosowania nastąpiło 10 marca 2020.